PERIODIEK ONDERHOUD
Periodiek onderhoud aan personenauto’s staat van oudsher bij veel autobezitters bekend onder de termen: “grote beurt” en “kleine beurt”. Wat houdt dit nu eigenlijk in? Wanneer is uw auto aan een (grote of kleine) beurt toe en wat wordt er dan precies gedaan? Hoe belangrijk zijn winterbanden? Hieronder geven wij u antwoord op die vragen.
Iedere auto heeft periodiek onderhoud nodig. Nieuw of al wat ouder. De fabrikant geeft adviezen over wanneer zo’n onderhoudsbeurt moet plaatsvinden. U vindt dit terug in het instructieboekje van uw auto. De onderhoudsintervallen verschillen per merk, maar zijn ook sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Moderne auto’s geven vaak zelf aan wanneer er onderhoud nodig is. U ziet dan een waarschuwing op het dashboard verschijnen.
Het traditionele “kleine en grote beurt” schema geldt eigenlijk voor de meeste auto’s niet meer. Het onderhoud aan auto’s moet in een aantal categorieën worden ingedeeld:
- Jaarlijkse vaste inspectie
Een jaarlijks terugkerend controlemoment voor uw auto. Hierbij worden items als remmen, remvloeistof, luchtfilter, brandstoffilter, ophanging, oliepeil, koelvloeistofniveau en ruitensproeivloeistof en de accu gecontroleerd. De motorolie wordt ververst en het oliefilter wordt vervangen. Verder worden eventuele storingen uitgelezen en de airco gecontroleerd. Bij Garagebedrijf Oscar worden deze punten altijd direct meegenomen bij een APK; de auto staat dan immers toch al op de brug en het is niet meer dan logisch om deze punten direct goed te controleren. Niet elke auto komt echter ieder jaar binnen voor de APK (zie schema APK). Dan is het dus nodig om voor deze jaarlijkse inspectie een aparte afspraak te maken. Deze jaarlijkse vaste inspectie is te vergelijken met de oude “kleine beurt”. - Onderhoud/reparatie aan slijtagedelen
Delen die aan slijtage onderhevig zijn moeten op tijd worden vervangen, om veilig en comfortabel te kunnen blijven rijden. Hoe lang deze delen meegaan hangt natuurlijk nauw samen met het gebruik van de auto (aantal km’s per jaar, rijstijl, gebruik van aanhangers, etc.).
Denk hierbij aan delen zoals remblokken, remschijven, koppelingsplaat, schokdempers, banden, ruitenvegers, etc. - Periodieke vervanging van delen die tijd of kilometerafhankelijk zijn
Sommige delen moeten na een x-aantal jaren of een x-aantal gereden kilometers worden vervangen. De distributieriem is hiervan het bekendste bijvoorbeeld. Maar ook de multiriem, spangeleiderollen en de V-snaar vallen hieronder. - Overige reparaties
Helaas gaat niet elk onderdeel van een auto levenslang mee. Denk aan een aandrijfas, de wiellagers, de versnellingsbak, een waterpomp, de dynamo, de accu, etc. etc. Meestal zal een defect aan een dergelijk onderdeel een klacht veroorzaken in de vorm van verminderde motorprestaties, verminderd rijcomfort, bijgeluiden, oplichtende controlelampjes, etc.
Adviezen
Volg voor het onderhoud van uw auto de richtlijnen en voorschriften van de fabrikant op. Laat bij een APK een complete check-up van uw auto doen en vraag om eventuele reparatie-/onderhoudadviezen. Laat uw auto nakijken bij twijfel over het normaal functioneren van uw auto. Denk hierbij aan bijgeluiden, verminderd motorvermogen, veranderd brandstofgebruik, wegligging en stuurgedrag, etc.
Olie peilen en bijvullen
Voor de meeste (modernere) auto’s geldt dat de intervallen van onderhoud veel groter zijn geworden dan vroeger. Daardoor is uw auto minder vaak in de garage en wordt dus ook uw oliepeil met minder grote regelmaat gecontroleerd. Omdat alle verbrandingsmotoren nu eenmaal altijd olie verbruiken, is het aan te raden om zelf met enige regelmaat (vraag bij ons hoe vaak dat nodig is, dat verschilt per auto en per gebruik namelijk) uw oliepeil te controleren en indien nodig bij te vullen. Let op! Vul niet blind olie bij, onder het motto “beter teveel dan te weinig”. Teveel olie kan net zo schadelijk zijn voor de motor als te weinig.
Hoe u precies olie moet peilen staat in het instructieboekje van uw auto. Als u er niet uitkomt, vraag dan even aan de monteur om uitleg. Omdat er zeer veel soorten olie te koop zijn en het voor u niet altijd even gemakkelijk is om uit dit scala de juiste soort olie voor uw auto te kiezen, raden wij u aan om bij een uitgevoerde onderhoudsbeurt een liter extra olie mee te nemen vanuit de garage. Zo zit u nooit zonder de juiste olie voor uw auto.
Onderhoud bij dealer verplicht?
Mede dankzij de ANWB is er in mei 2010 een nieuwe regeling aangenomen, die ervoor zorgt dat een dealer u niet kan verplichten om het onderhoud aan uw auto bij een dealer garage te laten uitvoeren. U bent dus vrij in uw keuze, waar en door wie u het onderhoud van uw auto wilt laten uitvoeren. Deze regeling waarborgt een vrije markt en dus een gezonde concurrentie tussen garagebedrijven en dat is in uw voordeel (financieel gezien). In de nieuwe regeling is een aantal belangrijke principes vastgelegd: leveranciers van onderdelen en garageapparatuur mogen ook aan onafhankelijke garages leveren, onafhankelijke garages moeten kunnen beschikken over de technische informatie van autofabrikanten en garanties op auto’s komen niet te vervallen als onderhoud of reparatie bij een onafhankelijke garage wordt verricht! Wel van belang dat het word verricht volgens fabrieksadvies.
BANDEN
Zorg voor goede banden en niet te grote verschillen onderling. ook van belang: een fabel uit de wereld, de beste banden monteren wij achter en niet voor dit is van belang voor uw betrouwbare auto. hierdoor is de kans op achterwiel slip minder en dus de auto veiliger. Doe ook geen zomer en winterband combinatie op de auto evenals runflate en gewoon.
WINTERBANDEN
De afgelopen jaren heeft u als automobilist in de winter veel te maken gehad met lage temperaturen, vorst, sneeuw en gladheid. Omstandigheden waarbij het gebruik van winterbanden absoluut geen overbodige luxe is. Ook voor het aanschaffen, monteren en opslaan van uw winterbanden kunt u terecht bij Garagebedrijf Oscar.
Wat zijn de voordelen van winterbanden?
Bij winterbanden is de samenstelling van het rubber anders dan bij zomerbanden. Het rubber van een winterband blijft soepeler bij lage temperaturen, waardoor de band een betere grip op de weg houdt en comfortabeler rijdt dan een zomerband in de winter. De betere grip resulteert in een betere controle van de auto en een kortere remweg. Dit verschil is al zeer duidelijk bij temperaturen van 7˚C of lager. Verder heeft een winterband een ander profiel dan een zomerband. Dit is vooral een groot voordeel bij het rijden in sneeuw. Door de vorm van het profiel wordt de sneeuw er bij een draaiend wiel aan de achterzijde van de band direct uitgeslingerd. Bij een zomerband zal de sneeuw zich ophopen in de profieldiepten, waardoor het profiel eigenlijk helemaal verdwijnt. Ook bij het rijden op ijs/bij ijzel presteert een winterband beter dan een zomerband, maar verwacht hiervan geen wonderen! Op ijs/bij ijzel rijden blijft hoe dan ook erg gevaarlijk!
Zijn sneeuwkettingen een geschikt alternatief voor winterbanden?Sneeuwkettingen kunnen niet gebruikt worden als alternatief voor winterbanden, want sneeuwkettingen zijn niet geschikt voor doorgaande wegen (waaronder snelwegen). In Nederland is het gebruik van sneeuwkettingen, evenals spikes, zelfs verboden. Op bergwegen zijn winterbanden soms niet toereikend en dan zijn sneeuwkettingen nog extra nodig of zelfs verplicht.
Onderstaand een tabel waarin u gemakkelijk kunt terugvinden in welk land welke eisen worden gesteld met betrekking tot het gebruik van winterbanden en sneeuwkettingen.
Land | Winterbanden verplicht? | Sneeuwkettingen verplicht? | Periode | Min. Profiel-diepte |
Duits-land | Banden dienen aan weersomstandigheden te worden aangepast | Verplichting wordt aangegeven met verkeersbord (ook voor 4×4) | Geen vaste periode | 1.6 mm |
Finland | Ja | Als het wegdek dit verlangt | 1 dec – 1 mrt | 3 mm |
Frank-rijk | Banden moeten corresponderen met wegomstandigheden Evt. verplicht gebruik wordt aangegeven met verkeersbord |
Verplichting wordt aangegeven met verkeersbord. Gebruik alleen toegestaan op wegen waar sneeuw ligt. | Geen vaste periode | 3.5 mm |
Italië | Verplichting wordt aangegeven met verkeersbord | Algemene verplichting, toch ook nog aangegeven met verkeersbord. | Aostovallei: 15 okt – 15 april | ? |
Kroatië | Niet verplicht, sneeuwkettingen mogen als alternatief dienen | Bij niet gebruiken van winterbanden is het verplicht om sneeuwkettingen in de auto te hebben. | Geen vaste periode | 4 mm |
Noor-wegen | Als weersomstandigheden dat vereisen zijn winterbanden, sneeuwkettingen of spijkerbanden verplicht. | Als weersomstandigheden dat vereisen zijn winterbanden, sneeuwkettingen of spijkerbanden verplicht. | Geen vaste periode | ? |
Oosten-rijk | Bij winterse omstandigheden of in vaste periode verplicht | Indien noodzakelijk, mits zo aangebracht dat schade aan wegdek voorkomen wordt. Soms verplichting aangegeven dmv verkeersbord. |
1 nov – 15 april, buiten deze periode mogelijk op bergwegen verplicht | 4 mm |
Slove-nië | Bij winterse omstandigheden of in vaste periode verplicht | Bij niet gebruiken van winterbanden verplicht om in de auto te hebben. Sneeuwkettingen + zomerbanden met profiel van min. 3 mm staan gelijk aan winterbanden | 15 nov – 15 mrt | 3 mm |
Slowa-kije | Bij winterse omstandigheden verplicht (all seasons banden mag ook). | In de wintermaanden verplicht om in de auto te hebben. | Geen vaste periode | ? |
Tsjechië | In vaste periode veplicht op wegen waar dit met een verkeersbord is aangegeven. | In de wintermaanden verplicht om in de auto te hebben. | 1 nov – 31 mrt | 4 mm |
Zweden | In vaste periode verplicht. | Indien het weer en de weg dit vereisen. | 1 dec – 31 mrt | 3 mm |
Zwitser-land | Geen wettelijke regeling, wel aanbevolen | Verplicht als de toestand van de weg dat noodzakelijk maakt, of aangegeven met verkeersbord. Verboden in sommige tunnels. | Geen vaste periode | ? |
N.B.:
- Onder “winterse omstandigheden wordt verstaan: ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.
- De verplichting tot een winteruitrusting heeft niet alleen betrekking op de banden maar ook op bijvoorbeeld de ruitensproeiervloeistof, de ruitenwissers en de koelvloeistof.
Nog even wat belangrijke opmerkingen:
- We horen vaak dat mensen winterbanden te duur vinden. Natuurlijk is de aanschaf van winterbanden een extra investering, maar bedenk dat u uw zomerbanden minder snel hoeft te vervangen bij het wisselen van de banden per seizoen. En schade rijden is natuurlijk altijd duurder!
- Winterbanden met onvoldoende profieldiepte zijn ongeveer net zo gevaarlijk als zomerbanden met voldoende profieldiepte. Wij adviseren een minimale profieldiepte van 4 mm voor uw winterbanden!
- (Uit zuinigheidsoverwegingen) winterbanden monteren op alleen de aangedreven wielen is levensgevaarlijk! Twee sets verschillende banden met sterk verschillende rijeigenschappen maakt uw auto zeer onvoorspelbaar qua bestuurbaarheid en grip op de weg. Dus of 4 winterbanden, of geen winterbanden!
- Regel uw winterbanden nog voor het winterseizoen! Liefst al in oktober. Als het seizoen eenmaal begonnen is, ontstaan er door de grote vraag vaak lange levertijden op de winterbanden bij de leveranciers…